Flexibiliteit verbeteren

Inhoudsopgave

De voordelen

Flexibiliteit. Een enorm ruim en misschien wel ietwat vaag begrip. Wij zien flexibiliteit naast cardio en kracht als één van de pijlers voor een gezond lichaam. Flexibiliteit is (naar ons idee) het vermogen om soepel te kunnen bewegen. Dit kan je bereiken door het doen van yoga en het gebruik van diverse items zoals een foam roller of een back stretcher.

Voordelen van het verbeteren van flexibiliteit

Je kan dus een aantal dingen doen om je flexibiliteit te verbeteren. Maar wat zijn nu precies de voordelen?

Betere lichaamshouding

Door de flexibiliteit van je spieren te verbeteren zal je merken dat je lichaamshouding ook verbetert. Je bent beter in balans met een groter bereik in beweging.

Verbeterde gezondheid

Algehele verbetering van de gezondheid

Het vergroten van de flexibiliteit zorgt voor een algehele verbetering van de gezondheid. Yoga verlaagt bijvoorbeeld de bloeddruk en helpt bij een betere bloedcirculatie.

Minder pijn

Minder pijnklachten

Verbeterde flexibiliteit zorgt ervoor dat je beter in je vel zit. Een paar eenvoudige yoga poses kunnen al helpen bij dat vervelende gevoel in je rug.

Je flexibiliteit verbeteren is een no-brainer en past bij iedere leeftijd én ieder soort sporter. Ook wanneer je 120 kilo weegt met 8 procent lichaamsvet! Het zorgt ervoor dat je kan blijven bewegen zonder pijn en zonder moeite.

Flexibiliteit verbeteren met yoga

Yoga is dé manier om op een eenvoudige manier je flexibiliteit te verbeteren.

Krachtsport thuis

Natuurlijk kan je voor een krachttraining naar een sportschool bij jou in de buurt gaan. Maar misschien voelt het prettiger om eerst in je eigen omgeving en op je eigen tempo met krachttraining aan de slag te gaan. Je hoeft je dan niet te voegen naar openingstijden of speciale uren, je kunt aan de slag wanneer jij tijd en zin hebt. Wees je wanneer je thuis aan de slag gaat wel bewust van een aantal valkuilen.

1. Je begint waarschijnlijk vol enthousiasme, maar bouw je oefeningen langzaam op. Zorg ook voor realistische verwachtingen – voornemen om iedere dag twee uur te gaan trainen klinkt leuk maar is in de praktijk slecht vol te houden.

2. Voor de oefeningen correct uit. Schroom niet om voor een spiegel te gaan trainen. Dat is geen ijdelheid, maar alleen op die manier kan je zelf zien of je de oefeningen juist uitvoert om zo blessures te voorkomen.

3. Kies een trainingsschema wat past bij jou conditie en je verwachtingen en houd je aan dit schema. Online zijn er diverse trainingsschema’s te vinden in allerlei vormen. Kies er een die bij jou past en houd je eraan. Bedenk dat smoesjes geen spieren opleveren!

Apparaten

Krachttraining thuis kan je prima zonder ingewikkelde apparaten doen. Zeker als beginner heb je voldoende aan je eigen lichaamsgewicht en de altijd aanwezige zwaartekracht. Maar wanneer je wat vaker traint en je oefeningen wilt verzwaren is er een ruime keuze aan apparaten die je helpen bij je krachttraining thuis.

1. Wanneer je je krachttraining thuis steeds ene beetje wilt verzwaren zijn dumbells, gewichten of halters een goede aanvulling op je training. Door te variëren met gewichten houd je de stijgende lijn in je trainingen vast.

2. Met behulp van kettlebells zijn een uitstekend hulpmiddel om je schouders en rug op een goede wijze extra te trainen. Ook hier kan je in gewicht variëren voor een goede opbouw van je training.

3. Een optrekstang biedt je de mogelijkheid om je oefeningen voor armen en rug uit te breiden. Je klemt hem eenvoudig in het deurkozijn en je kunt aan de slag.

4. Wanneer je echt intensief krachttraining wilt gaan beoefenen kan je eigenlijk niet zonder een fitnessbank. Een verstelbare bank zorgt dat de variëteit in oefeningen sterk toeneemt.

Trainen in een sportschool, daar heeft lang niet iedereen tijd voor. Met een goed trainingsschema en de juiste oefeningen is het niet moeilijk om thuis met behulp van krachttraining je spieren te versterken, je algehele conditie te verbeteren en je een stuk lekkerder in je vel te laten steken. Het is een kwestie van langzaam opbouwen, volhouden en uiteindelijke gewoon doen!

Squats & krachttraining

Of je nu spieren wilt kweken of wilt afvallen.. squats zijn een belangrijk element voor het behalen van je doelstellingen. Met de volgende video leer je hoe je squats moet doen. Zo kan jij ook die supersquatbooty trainen!

How To Get A Huge Squat With Perfect Technique (Fix Mistakes)

Veelgestelde vragen over krachttraining

Een goede krachttraining bestaat uit één of meerdere compound oefeningen aangevuld met wat kleinere focus oefeningen. Er zijn zes belangrijke krachttraining oefeningen: de squat, de deadlift, de clean & press, de chin-up, de dip en bankdrukken.

Krachttraining is perfect om af te vallen. Je verbrandt vet met krachttraining én je wordt strakker en meer gedefinieerd. Vrouwen zijn vaak bang om aan te komen door krachttraining: geen zorgen! Je wordt enkel en alleen strakker.

Krachttraining is verzameling van oefeningen voor het opbouwen van kracht en spieren. Hierbij kan je denken aan oefeningen die met én zonder gewicht gedaan kunnen worden zoals squats, deadlifts en bankdrukken.

Er is geen enkele oefening die je kan gebruiken om specifiek buikvet te verbranden, helaas! Buikvet verbranden is een kwestie van méér calorieën verbruiken dan je naar binnen duwt.

Mits je let op je voeding zal je binnen enkele weken al resultaat merken van krachttraining. Vooral beginnende krachtsporters ondervinden vaak veel vooruitgang bij de start van hun krachttraining ‘carrière’.