Een squatrack is bedoeld om zoals het woord als zegt in te squatten. Een squatrack wordt ook aangeduid als squatrek. Er bestaan vrijstaande en vaste racks. Het handige van zo’n rek is dat je een barbell in het rek kwijt kunt en deze dus gemakkelijk en veilig van het rek kunt tillen.

Samen met zo’n barbell kun je dus prima de squat uitvoeren.

Squatten doe je door je voeten op schouderbreedte neer te zetten en je armen op schouderhoogte te houden. Langzaam naar beneden zakken tot je benen in een hoek van 90 graden zitten. Knieën blijven op schouderbreedte. Langzaam weer omhoog komen tot je lichaam recht is. Een squat kan met of zonder verzwaring worden gedaan. Als verzwaring wordt een barbell gebruikt die je dus gemakkelijk in een squatrack kunt leggen.

Voordat je overgaat om een squatrek aan te schaffen zijn er een aantal punten waar je op moet letten.

Er zijn verschillende soorten squatracks die allemaal zo hun voor en nadelen hebben.

Free standing squat rack

Dit rek is het goedkoopste en simpelste rek wat je kunt aanschaffen. Het rek bestaat uit twee losse steunen, deze worden ook wel squat stands genoemd. De breedte kan zelf worden bepaald en kan gemakkelijk worden verplaatst. Een nadeel is, dat de stabiliteit minder is. Minder functioneel en kan niet echt zwaar worden belast.

Power rack

Dit multifunctionele squat rek is uiterst stabiel omdat er een kooi instructie aanwezig is. De power rack is voor een sportschool de beste optie. Heb je als thuissporter een groot budget en wat meer ruimte, dan is dit rek de beste keus. Het voordeel van dit rek is dat je er veel oefeningen mee kunt doen. Dus niet alleen maar squatten.

Wall rack

Dit squatrack kun je tegen een muur aan zetten. Een prima optie wanneer je een kleine ruimte hebt. Een wall rack wordt ook wel een half rack genoemd. In sommige gevallen is een wall rack opklapbaar. Met dit rek bespaar je .veel ruimte.

Body-Solid rack

Dit merk squatrack is één van de besten. Verkrijgbaar als multi press squat rack. Er zijn diverse power racks en stands verkrijgbaar van dit gerenommeerde merk. Zowel thuis als in een fitnessruimte zijn deze squatracks prima te gebruiken.

Aandachtspunten

Welke soort kies je..

Hierboven heb je kunnen lezen wat zo ongeveer de voor- en nadelen zijn van de verschillende soorten rekken. Toch is het lastig om te bepalen, welk rek specifiek voor jou situatie het beste is. Je zal rekening moeten houden met verschillende dingen. Bespaar je een miskoop door zaken goed onder de loep te nemen en zowel voor- als nadelen tegen elkaar af te wegen.

Multifunctioneel of alleen maar squatten?

Wil je dit rek alleen gaan gebruiken voor squats of is het de bedoeling dat je meerdere oefeningen gaat doen. Een simpel rek is goedkoop en kan prima worden gebruikt om te squatten. Dit rek zal echter niet gebruikt kunnen worden om je aan op te trekken. Een multifunctioneel exemplaar echter, kan voor meerdere oefeningen worden gebruikt. Denk hierbij aan de powercage. Dit rek kan ingezet worden om shrugs, pull ups en deadlifts mee te realiseren.

Belastbaarheid

Wanneer je een squatrek gaat kopen is het belangrijk om te weten wat de maximale belastbaarheid is. De belastbaarheid kun je terugvinden in de omschrijving. Houd er rekening mee dat je in de loop van de tijd sterker wordt. Bij de aanschaf is het dan belangrijk om iets verder te denken. Het kan zijn dat je op den duur meer belasting gaat vragen van je apparaat omdat je sterker word. Na een poosje ga je steeds hogere gewichten gebruiken. Reken ook altijd het gewicht van de halterstang mee.

Budget

Niet iedereen kan zomaar het duurste model aanschaffen. De meesten onder ons zullen rekening moeten houden met het budget. Probeer voor het geld wat je er voor over hebt, een zo’n goed mogelijk product te kopen. Kijk goed naar de kwaliteit/prijsverhouding.

Wat moet je nog meer aanschaffen..

Wanneer je een squatrack aanschaft zal je ook een stang en halterschijven nodig hebben. Meestal zitten er géén gewichten bij en zul je deze dus apart moeten kopen. Het is een aanrader om de Olympische barbell aan te schaffen en 50 mm halterschijven. Deze attributen zijn ook wel als halterset te koop.

Veilig squatten

Om op een veilige manier te squatten is het de bedoeling om de stang op het squatrek op de juiste hoogte te plaatsen. Wanneer de stang op de juiste hoogte ligt kun je er onder gaan staan en de stang op je schouders neerleggen. Dan maak je het gewenste aantal herhalingen. De barbell kan met een squatrek op de juiste manier weer worden teruggelegd.

Plaatsen van het squatrack

Heb je een stevige vloer om het rek op te plaatsen, zorg dan dat het squatrack goede grip heeft op deze vloer. Er mag natuurlijk geen schade ontstaan.

Geschikte ondergrond

Plaats een squatrek nooit op een laminaatvloer. Deze is veel te glad en kan gemakkelijk beschadigen. Fitness puzzelmatten zijn een goedkope oplossing en verplaatsbaar.

Spiegel

Plaats je rek voor een spiegel zodat je tijdens het squatten kunt zien of je de oefening goed uitvoert. Je controleert hoe de stand is van je lichaam en hoever je doorzakt. Ga niet jezelf vanaf de zijkant bekijken. Opzij kijken met een stang in je nek is geen aanrader. Je hebt zo snel een blessure te pakken.

Roest voorkomen

Wees zuinig op je squatrack en plaats deze op een zo droog mogelijke plek. Garages of kelders zijn bepaald niet de droogste plekken en kunnen zorgen voor roestvorming.

De beste squatracks hebben een poedercoating wat roest voor een groot gedeelte zal voorkomen. Gebeurt dit echter toch, leg dan een zeil o.i.d. over je rek. Roestvorming kan gemakkelijk met een staalborstel worden weggeborsteld. Wel is hierbij voorzichtigheid geboden