Natuurlijk is het veel prettiger om lekker in de buitenlucht te fietsen, maar in Nederland is dat niet altijd mogelijk. Donkere wintermaanden, regen en wind zijn niet bepaald aantrekkelijke weertypes om er op uit te gaan. Het spinningfietsen is uitermate goed voor hart en longen. Qua spieren gebruik je je been,- rug en bilspieren zeer intensief. Deze worden dan ook snel sterker door fietsen op een indoor fiets.

Work-out

Wanneer je een volledige work-out wil voor al je spieren, dan is spinning een prima keus. Bij spinning verander je, ten opzichte van fietsen op een hometrainer, nog wel is van houding. Tussendoor sta je zelfs op de pedalen. Dit komt bij een hometrainer niet voor. Zitten, staan en jumpen zijn afwisselende houdingen. Al je spieren worden daardoor getraind.

Calorieën verbranden

Een gemiddelde training op een spinningfiets zorgt voor een verbranding van ruim 700 calorieën. Dus wanneer je wil afvallen is de spinningfiets een geweldige uitdaging. In korte tijd vetten verbranden en dus afvallen.

Zwaar..

Een training op een spinningfiets kan behoorlijk zwaar zijn. Je verlegd je grenzen, maar je conditie wordt zienderogen beter. Het uitdagende van spinning zit ook in het doortrapsysteem. Dat motiveert om wat langer door te gaan en zo het beste uit jezelf te halen. Moe en voldaan zijn begrippen die na iedere training weer terugkomen.

Motivatie

Een spinningles zorgt voor motivatie. Dit komt omdat je met een groepje traint. Het is gezellig en samen afzien geeft een band. De meeste sportscholen bieden verschillende niveaus aan. Belangrijk om te sporten met mensen die op hetzelfde niveau zitten. Een beginnend spinner is wat anders als een doorgewinterd persoon.

Thuis spinning doen

Tegenwoordig met al het beeldmateriaal wat voorhanden is kan thuis op hoog niveau alles uit de kast worden gehaald. Spinning is niet meer alleen maar iets wat je in de sportschool beoefend. Met een goede kwaliteit fiets en een on-line coach kan net zoveel progressie worden gehaald als wanneer je deze sport buitenshuis beoefend.

Schema

Wil je alles uit jezelf halen wat er in zit? Dan is een betrouwbaar schema echt iets wat je nodig hebt. Gewoon een beetje zo nu en dan fietsen schiet niet op. Een schema zorgt ervoor dat je op gezette tijden gaat spinnen. Hieronder vindt je een aantal voorbeelden waar je je voordeel mee kunt doen..

Training spinning

Het doel van een goede trainingsles is om je uithoudingsvermogen te vergroten en dus je algehele fitheid te verbeteren. Het maakt niet uit waar je traint, op de sportschool of gewoon in je eigen omgeving. Hieronder vindt je 3 soorten indoortrainingen die allemaal uitgaan van verschillende posities op de fiets. Dus zittend op het zadel, billen iets uit het zadel en staande fietsen.

Snelheid trainen

Bij deze training zit je op het zadel met beide handen aan het stuur. Er zitten geen heuvels in deze training. De tijd die deze indoortraining kost is 30 minuten. Je fietst op een lage tot gemiddelde weerstand. Deze training is prima om veel calorieën te verbranden.

Uithoudingsvermogen trainen

Deze 45 minuten training zorgt er voor, dat je lichaam nét even iets langer door kan gaan.

High Intensity Interval training

Deze HIIT wordt ook wel Tabata training genoemd. Een intensieve training met snelle intervallen en kort herstel.

Wat is het beste trainingsschema?

Eigenlijk is er niet het beste trainingsschema. Het is zelfs ook zo dat je een bepaald schema kunt uitbreiden of aanpassen. Bovenstaande schema’s zijn een soort van leidraad waar je alle kanten mee op kunt. Wil je je conditie nóg beter, dan kan bijvoorbeeld een uithoudingsvermogen schema worden uitgebreid door meer minuten met nog iets meer weerstand te fietsen. De keus is aan jouzelf.