Een krachtstation kun je zien als een fitnessapparaat waar eigenlijk meerdere apparaten in een aanwezig zijn. Een fantastisch toestel om thuis te hebben. Je hoeft verder geen fitness apparaten meer aan te schaffen, omdat een krachtstation alles bied om meerdere oefeningen op uit te voeren. Het object bevat handvatten, arm- en beensteunen en zitvlakken. Het ziet er erg ingewikkeld uit maar dat is het absoluut niet. Een ideaal product om aan te schaffen wanneer je lekker thuis in je eigen omgeving bezig wil zijn.

Waar zet je het krachtstation neer?

Het is prettig om het krachtstation op een lichte plek in huis neer te zetten. Ook is het belangrijk dat je een raam o.i.d. kunt openzetten om te luchten. Plaats het apparaat op een onderlegmat om schokken te dempen. Je hebt, om thuis te sporten, ongeveer 4 vierkante meter nodig. Dit zal niet voor iedereen haalbaar zijn maar ia toch echt wel nodig om comfortabel van een krachtstation gebruik te maken.

Basisstation

Het is mogelijk om een basisstation aan te schaffen. Koop geen krachtstation met onderdelen waarvan je direct al weet dat je die toch niet gaat gebruiken. Je kunt een basiskrachtstation persoonlijker maken door in de loop van de tijd onderdelen aan te schaffen die voor jou belangrijk zijn. Een krachtstation aanschaffen zorgt ervoor dat je niet al te veel ruimte nodig hebt en je toch een goede workout kan doen.

Algehele work-out

Wanneer je een krachtstation aanschaft hoef je eigenlijk niet meer naar de sportschool. Alles wat je in een krachtstation vindt jkan gebruikt worden om een functionele work-out te doen. Je hoeft de deur niet meer uit en ook geen duur abonnement aan te schaffen. Het scheelt zowel geld als tijd. Niet meer onderweg om de sportschool te bezoeken maar misschien één of twee trappen op om je eigen fitness ruimte te bezoeken.

Laagdrempelig

Voor veel mensen is de drempel echt te hoog om een sportschool te bezoeken. Je bent bang dat je mensen tegenkomt die er ongeveer uitzien als een bodybuilder en die elke dag in de fitness staat. Dat is natuurlijk een beetje achterhaald maar het is relax wanneer je thuis lekker je gang kunt gaan met je eigen krachtstation. Je hoeft niet te reizen en je kunt via internet voldoende informatie vinden over bepaalde oefeningen die je in je krachtstation kunt realiseren.

In de sportschool is het ook nog wel is zo dat je lang op een bepaald apparaat moet wachten waar je lekker op kunt trainen. Dit is natuurlijk altijd bezet. Met een krachtstation in je eigen leefomgeving is dat verleden tijd. Wat je natuurlijk wel mist is het contact met andere sporters. Maar wanneer je dit nou juist niet wil, is thuissporten in je eentje voor jou juist de ultieme manier van sport bedrijven. Een voordeel kan ook zijn dat je je eigen muziek kunt opzetten en dat je kunt sporten wanneer jij wil. Dat kan vroeg in de ochtend zijn maar ook laat in de avond.

De biceps

Hieronder een oefening voor de biceps die met een krachtstation kan worden uitgevoerd.

Het trainen van de biceps zal met een krachtstation worden gedaan met een kabel. Door de kabel zorgt deze oefening voor spanning die constant op de biceps blijft staan. Een optimale training!

Wanneer je recht voor het krachtstation staat gebruik je de stang recht voor je. Pak deze met een onderhandse greep vast. Knieën ietsje buigen en voeten op schouderbreedte. De rug recht houden maar wel ietsje achterover leunen.

Span je buikspieren aan en de stang gecontroleerd richting de kin bewegen. Trek de stang naar het hoogte punt en laat daarna rustig weer zakken.

En zo train je de triceps.

De triceps

De tricepsspier is groter dan de bicepsspier. Wil je grote armen, dan is training van de triceps doorslaggevend. De triceps-pushdown is een oefening die met een krachtstation prima kan worden gedaan. De oefening gaat als volgt;

Zet je voeten op schouderbreedte en ga vlak voor het krachtstation staan. Je hebt ondertussen het tricepstouw aan het krachtstation geklikt. Pak het touw vasten span je buikspieren aan. Je knieën zijn iets gebogen en je rug is recht. Je leunt iets naar achter.

Duw nu het touw voor je lichaam langs naar beneden. Buik- en bilspieren zijn aangespannen. Ben je bijna met je handen beneden dan maak je een draaiende beweging. Handen bewegen uit elkaar. Knijp nu de triceps kort samen en laat het gewicht weer kort gecontroleerd zakken.

De borstspieren

Ook de borstspieren kunnen prima worden getraind in een krachtstation. De chest press is één van de meest effectieve oefeningen. Let er op dat de gewichten elkaar nét niet raken. Doe je dit wel dan haal je de spanning van je borstspieren.

Ga zitten met je rug tegen de leuning. Billen naar achteren en voeten plat op de vloer. Pak de handgrepen vast in het midden van je borst en zorg dat schouders, ellenbogen en polsen in één lijn staan. Handgrepen naar voren duwen. Schouderbladen moeten contact blijven houden met de rugleuning.

Armen strekken maar de ellenbogen moeten licht gebogen blijven. Nu laat je het gewicht weer gecontroleerd terug zakken.

De benen

Veel mannen die aan krachttraining doen vergeten nog wel is de benen. Train deze echter ook zoveel mogelijk. Het is niet mooi wanneer je borst- en armspieren ontwikkeld zijn en je benen van die dunne twijgjes. Het krachtstation leent zich uitstekend om de spieren van de benen te trainen.

De leg extension is een bekende beenoefening welke als volgt moet worden gedaan.

Ga zitten op het krachtstation en zet je rug strak tegen de leuning. Beide voeten onder de voetsteunen zetten. Voeten zover mogelijk uit elkaar.

Met je handen stevig de handgrepen of de armsteun vasthouden. Duw nu het gewicht gecontroleerd omhoog. Op het hoogste punt kort vasthouden. Dan het gewicht weer gecontroleerd laten zakken.