Een favoriet fitness apparaat in de sportschool is de cable crossover. Wordt gebruikt voor het trainen van de borstspieren. Tijdens het trainen met de Cable Fly, zoals dit apparaat ook wel wordt genoemd, krijg je het gevoel dat je borstspier als het ware uit elkaar wordt getrokken. Door regelmatig deze crossover te doen wordt je spierpomp naar hogere regionen gebracht en dat voelt fantastisch!

Naaste een groot aantal borstoefeningen mag de cable crossover absoluut niet ontbreken. Lijkt op de dumbell fly maar is toch weer nét even anders. Deze oefening wordt uitgevoerd in een cable station en geeft constante spanning op je borstspieren.

Het is wel belangrijk om deze oefening correct uit te voeren. Zorg voor een correcte positie van het bovenlichaam door de schouderbladen bij elkaar te drukken. De armen in een lichte hoek houden.

Welke spieren worden geoefend?

Om de borstspieren op effectieve wijze te trainen is het belangrijk om te weten hoe deze zijn opgebouwd en hoe deze spieren werken.

De borstspieren bestaan uit twee verschillende spieren.

Pectoralis Major

Wordt ook wel de grote borstspier genoemd. Deze spier beslaat het grootste gedeelte van je borst. Zit vast aan het sleutelbeen en het borstbeen en aan de onderzijde van een aantal ribben. Deze grote spier zorgt er voor dat je je armen opzij, omlaag en vooruit kunt bewegen.

Pectoralis Minor

De pectoralis minor ligt als het ware onder de major en is de kleinere borstspier. Deze spier zit vast aan de ribben. De minor zorgt ervoor dat je je schouderbladen naar beneden kan bewegen.

Ontwikkeling borstspieren

Door bepaalde compound oefeningen te doen die speciaal voor de borstspieren zijn bedoeld, krijg je sterkere borstspieren. Het is de bedoeling om je spieren steeds weer te blijven uitdagen. Onder meer de cable crossover, wat een stabilisatieoefening is, kan je hierbij helpen. Doe op den duur wat extra herhalingen of een extra setje. Door druk op de spier uit te oefenen dwing je de spieren om groter te worden.

De cable crossover heeft bepaalde kenmerken. De meest primaire spiergroep die wordt getraind zijn de borstspieren. Dus de Pectoralis Major en Minor. De op één na belangrijkste spiergroepen zijn de schouders en de triceps.

Het type oefening is een Isolatieoefening

Met een isolatieoefening gebruik je slechts één spiergroep. Tijdens de oefening wordt een bepaalde spiergroep geïsoleerd. In het geval van cable cross is dit dus de borstspier. Een compoundoefening worden tijdens één beweging meerdere spiergroepen gebruikt.

Tijdens de cable cross heb je dus een cable station nodig. Het kracht type is push en kan gedaan worden vanaf dat je beginner bent.

Hoe gebruik je een cable cross

Cablecros aanschaffen

Wanneer je van plan bent een cable cross aan te schaffen let dan op de kwaliteit/prijsverhouding. De gemiddelde prijs ligt zo rond de 1000 euro. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven maar ook naar beneden.

Houd er rekening mee dat een cable cross ongeveer 2 meter hoog is, twee tot 3 meter breed en ongeveer 100 cm. diep. Verschillende oefeningen geven een grote bewegingsuitslag. Houd daar ook rekening mee!

Cable Cross over DIONE

De cable cross over Dione is een goed voorbeeld van een kwaliteitsfitness apparaat wat tevens betaalbaar is.

Een goed product wat geschikt is voor de gevorderde sporter. Uitgerust met twee gewichtstapels van elk 80 kilogram. Voorzien van een geïntegreerde optrekstang.

Kenmerkend voor deze Cable cross is het sterke vierkante buisprofiel. Ook de staalkabel met kunststof coating is een pluspunt bij deze machine.

De katrollen zijn eenvoudig verstelbaar en kan in 16 verschillende posities worden gecreëerd. De grootte tussen de twee katrollen staanders is ruim, 210 cm.

De reviews zijn positief! Het apparaat voldoet aan de verwachtingen. De kleur komt overeen met de afbeelding en de kabels lopen soepel over de katrollen. Kortom, de consument is tevreden over deze cable cros over.