De norm tegenwoordig is, om meer te gaan bewegen. Mensen worden te zwaar en bewegen te weinig. Er bestaat een zogenaamde beweegrichtlijn om gezond te blijven. Volwassenen hebben minimaal 2.5 uur matig intensieve beweging per week nodig. De gezondheidsraad heeft deze richtlijn opgesteld. Veel mensen komen absoluut niet aan deze beweging. Ze hebben het te druk met werk en kinderen. Toch zal er moeten worden bewogen om gezond te zijn en ook te blijven.

Wanneer je matig intensief beweegt zou je kunnen gaan traplopen, ramen lappen, hond uitlaten of rustig zwemmen. Maar heb je wel is gedacht aan fietsen achter je bureau…Bureaufietsen is helemaal hot en zorgt voor de broodnodige beweging tijdens het werken op kantoor. Bureaufietsen is een matig intensieve beweging en kan worden gedaan terwijl je je werk doet.

Kantooruren

Tijdens kantooruren bewegen is een uitkomst. Zeker omdat je elke dag zo’n 8 tot 9 uur zittend doorbrengt. Een bureaufiets is een sympathieke en functionele oplossing. Je kunt én werken én matig intensief bewegen.

Een bureaufiets wordt ook wel stoelfiets of deskbike genoemd. Erik Scherder is hoogleraar Klinische Neuropsychologie die zich al jaren sterk maakt voor dit hulpmiddel om meer te gaan bewegen. Een bureaufiets kan worden gebruikt zonder dat je tijdsverlies hebt. Mensen met weinig tijd kunnen, terwijl ze achter de laptop zitten, tegelijkertijd hun benen bewegen onder de tafel. Een meer dan relaxte manier van sportief bezig zijn.

Gebruik bureaufiets

Door te trappen op de deskbike wordt de bloedsomloop gestimuleerd. Wanneer je de bureaufiets regelmatig gebruikt zal je op den duur het calorieverlies gaan merken omdat je lichaamsgewicht daalt.

Een bureaufiets kun je een beetje vergelijken met een kleine hometrainer. Ideaal voor mensen die een zittend beroep hebben. Kantoorpersoneel zit zo ongeveer 8 à 9 uur per dag. Het beste is om de bureaufiets achter een stabureau te gebruiken. Achter de computer werken plus aan lichaamsbeweging doen gaat op deze manier prima!

Voordelen

Deze Australische uitvinding vindt je tegenwoordig in allerlei kantoorpanden. Kantoorpersoneel maakt er veelvuldig gebruik van. Wanneer je een druk beroep hebt wat ook nog eens betekent dat je de hele dag zit, is lichaamsbeweging broodnodig. Veel mensen hebben geen tijd om in de avonduren nog is een keer te gaan sporten. Men is vooral bezig met reizen van en naar de werkplek met auto of openbaar vervoer en de dag zittend doorbrengen.

Zonder dat het je meer tijd kost krijg je met de bureaufiets de dagelijkse lichaamsbeweging. Je hoeft niets te plannen en verbrand met gemak extra 500 calorieën op een dag. Gemakkelijke manier om lichaamsbeweging te hebben en je hoeft s’avonds de deur niet meer uit om te gaan wandelen of sporten.

Het werktempo zal zeker hoger zijn wanneer er gelijktijdig wordt gesport. Een nadeel kan zijn, dat niet met elke  kantoorbaan gebruik kan worden gemaakt van deze fiets. Fijn motorisch werk kan niet altijd samen met het trappen op de fiets worden gerealiseerd. Wanneer je echter veel achter de PC werkt en moet tikken dan werkt de bureaubike juist werkverhogend. Er is echter wel een periode van gewenning nodig.

Revalidatie

Wanneer je een ongeluk hebt gehad kan het zijn dat je langere tijd niet goed kunt bewegen. Er kan dan in het ergste geval spieratrofie optreden. De spieren in je lichaam worden dunner en zijn minder krachtig. Met een ander woord heet dit atrofiëren van de spieren. Actief bewegen is het beste wat je kunt doen om de spieren weer op peil te krijgen. Een stoelfiets is dan een prima oplossing. Zittend kunnen de benen langzaam weer op gang worden gebracht om sterker te worden. Daarna kan worden begonnen met lopen en eventueel hardlopen.

Fysiotherapie

Fysiotherapeuten gebruiken deze fiets veelvuldig voor hun cliënten. Vooral wanneer het nodig is om de bloedsomloop goed op gang te brengen is deze bureaufiets hét middel wat dan wordt gebruikt. Het bloed stroomt dan naar de spieren en deze kunnen beter herstellen en worden opgebouwd.

Ook wanneer mensen wat ouder zijn wordt de bureaufiets veelvuldig ingezet. De lichte weerstand die kan worden ingezet geeft vooral doorbloeding aan beenspieren, heupen, knieën en enkels.

Aanschaf bureaufiets

De ene deskbike is de andere niet. Er moet dus goed op bepaalde punten worden gelet voordat je er een aanschaft. Lichaamslengte en gewicht zijn belangrijk. Het is ook prettig dat je op een display kan aflezen hoeveel kilometer je hebt gefietst en hoeveel calorieën er zijn verbrand.

Heb je eenmaal het meest geschikte apparaat aangeschaft, dan moet er voldoende tijd worden besteed aan het afstellen van het zadel, wanneer dit aanwezig is. Er moet comfortabel kunnen worden gefietst en gewerkt. Ook de juiste weerstand is belangrijk. De weerstand moet zo zijn dat je niet echt begint te zweten maar wel voldoende beweging krijgt.

 

Welk type bureaufiets?

Er zijn verschillende soorten bureaufietsen. Je kunt een fiets aanschaffen wat voorzien is van een zadel maar ook de bureaufietsen die zijn voorzien van enkel de trappers zijn super populair.

De Parcura hometrainer is een goed voorbeeld van een product, wat is voorzien van een duidelijk display. Betaalbaar en een overal inzetbaar apparaat. Deze mobiliteitstrainer zorgt er voor dat je elke dag fitter wordt en in conditie komt. Een volledig inklapbaar object wat geschikt is om mee te nemen naar kantoor, maar ook kan worden gebruikt terwijl je televisie kijkt. Mensen die problemen hebben gehad met hun benen door ongeluk of operatie kunnen deze fiets uitstekend gebruiken om te revalideren.

Eenvoudig in te stellen naar het juiste weerstandsniveau dankzij de handige bedieningskop in het midden van de bureaufiets.

Kortom: