De stenen die we nodig hebben om spieren op te bouwen bestaan hoofdzakelijk uit aminozuren. BCAA is een poeder wat kan helpen om sneller een gerichte spieropbouw te realiseren. BCAA’s zijn vertakte ketenen van aminozuren, die je vrijwel allemaal uit je voeding kunt halen. Mocht je echter niet voldoende binnen krijgen en je sport intensief, dan is het misschien belangrijk om BCAA’s in te nemen rondom een intense work-out. Je lichaam zal sneller herstellen en je spieren kunnen prima worden opgebouwd.

Aminozuren zijn belangrijk voor je lichaam. Ze vormen de basis en zijn essentieel voor de stofwisseling. Voedingsstoffen als mineralen, koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en water worden door middel van aminozuren opgeslagen in je lijf.

Op instagram zie je veel fitfluencers die door middel van het poeder deze aminozuren tot zich nemen. Het zou volgens deze mensen onderdeel zijn van een fitte lifestyle. Wanneer je glycogeenvoorraad opraakt zal je lichaam aminozuren aanspreken voor meer energie. De voorraad energie komt uit koolhydraten die zijn opgeslagen in je lichaam. Wanneer je gaat sporten zal deze voorraad worden aangesproken. Aminozuren kan het lichaam niet zelf aanmaken, maar wordt uit de voeding gehaald die je tot je neemt.

Ben je vrouw dan heb je 5 tot 9 gram aminozuren per dag nodig. Mannen zitten zo ongeveer op 12 gram per dag. Vooral eiwitrijk eten leveren de meeste aminozuren. Ben je een intensief sporter dan zal tijdens een work-out’s spieren als het ware lichtjes scheuren. Daarna worden ze weer gerepareerd waarbij de aminozuren een grote rol spelen. BCAA’s zullen het herstelproces bevorderen en ook spierpijn verminderen.

De juiste BCCA aminozuren kunnen uit voeding worden verkregen. Vooral biefstuk, kip en witvis zijn de juiste voedingsmiddelen. Maar ook tonijn, zalm, ei, Griekse yoghurt en quinoa zijn de voedingsmiddelen die BCAA’s bevatten.

Ben je iemand die echt heel veel sport dan is BCAA poeder een prima oplossing om je BCAA aan te vullen.

Drie essentiële aminozuren

De drie meest essentiële aminozuren zijn;

Leucine

Zorgt voor spieropbouw en recuperatie. Met leucine zal de spieropbouw worden geoptimaliseerd. Dit aminozuur versterkt een spieropbouwende prikkel in de spieren. Een tekort aan leucine kan zorgen voor een te lage suikerspiegel. Je kunt last krijgen van hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid en andere irritaties.

Isoleucine

Heeft een positieve werking op de stofwisseling in de spieren. Dit is één van de BCAA’s, die zorgt voor de herstelwerkzaamheden in het lichaam. Prima energiebron voor de skeletspieren. Een tekort kan lijden tot hoofdpijn, depressie, verwardheid en prikkelbaarheid.

Valine

Verhoogt de energie en vergroot het uithoudingsvermogen. Ook het herstel van spierweefsel wordt in grote mate door valine geregeld. Tevens verlaagt valine verhoogde bloedsuikerspiegels en zorgt voor productie van het groeihormoon.

Leucine is het belangrijkste component om spieren te herstellen. De verhouding die je het beste kunt aanhouden bij inname is Leucine 2, Isoleucine 1 en Valine 1  .

Leucine is verreweg het belangrijkste.

Tekort

Kom je alle drie deze aminozuren tekort, dan kan dit de bescherming(myeline) van de zenuwen aantasten. Dit gebeurt echter alleen bij personen die een tekort aan eiwitten in hun voeding hebben. Wanneer je dus voldoende eiwitten binnenkrijgt zal niet snel een tekort ontstaan.

Hoe gebruik je BCAA poeder?

BCAA supplementen zijn het meest effectief vlak voor en  vlak na een training. Maar ook tijdens intensieve trainingen kan gebruik worden gemaakt van BCAA supplementen. Het hoogtepunt van deze aminozuren wordt 30 tot 60 minuten na consumptie bereikt. Spierherstel wordt gemaximaliseerd door direct na de training gebruik te maken van BCAA. Het helpt om spierpijn te voorkomen.

Cardiotraining 

Wanneer je intensief cardio beoefent kan dit vet maar ook spieren verbranden. Spierafbraak wordt sneller in gang gezet wanneer een caloriearm dieet wordt gevolgd. Spierafbraak is slecht voor een mens. Om dit tegen te gaan is het verstandig BCAA’s te gebruiken. Voeg 5 gram toe aan je shaker en drink tijdens je cardiotraining regelmatig van dit drankje.

Afvallen

Bij het verminderen van lichaamsvet naast training bij vrouwen, kan beter gebruik worden gemaakt van BCAA’s,  dan van wei (een volledig eiwit). BCAA’s bevatten weinig koolhydraten, calorieën en vetten. Gebruik je 5 gram BCAA dan krijg je niet meer dan 20 calorieën binnen. Gebruik je een zelfde hoeveelheid wei-eiwit dan zit je al snel op 100 calorieën. BCAA’s zijn dus beter voor je, wanneer je op de calorieën let.

Immuunsysteem

Wanneer je een lange afstandsloper bent kan tijdens lange, intensieve trainingen het immuunsysteem worden ondermijnd. Je kunt vatbaarder worden voor bijvoorbeeld verkoudheden. Je lichaam heeft langere tijd nodig om na een marathon te herstellen. BCAA kan het immuunsysteem de helpende hand bieden door ontstekingshaarden sneller te doen herstellen en te verminderen. Ook zullen de stoffen zorgen voor bestrijden van schadelijke bacteriën en andere ziekteverwekkers.

Zijn er ook nadelen?

Er zijn tot nu toe nog geen nadelige effecten bekend, tijdens het gebruik van BCAA. Er zijn echter wel een paar dingen die je moet weten voordat je begint met BCAA.

Verstoorde slaap

BCAA’s kunnen de afgifte van serotonine wat verstoren. Serotonine zorgt voor de slaap. Wanneer je BCAA’s normaal overdag gebruikt zal er geen invloed zijn op het slapen. Je moet echter niet laat op de avond of ’s nachts gebruik maken van deze stoffen. Dan is het moeilijker om de slaap te vatten.

Bloedglucose

De bloedglucose kan beïnvloed worden door BCAA’s. Vooral wanneer je last hebt van een hoge bloedsuikerspiegel ( diabetes) is het belangrijk om deze regelmatig te controleren.