De beste crosstrainer kopen

In het grote aanbod crosstrainers zijn er veel onderlinge verschillen in kwaliteit, stabiliteit, gebruiksgemak en comfort. Wanneer je een crosstrainer voor thuis aan wilt schaffen, is het raadzaam goed te kijken naar de onderlinge verschillen voor je tot aankoop over gaat. Zo weet je zeker dat je het model kiest dat het beste bij jou past en aan al je eisen voldoet. Hieronder de belangrijkste aandachtspunten:

1. Het aandrijfsysteem en de kogellagers

Bij een crosstrainer kun je kiezen uit twee aandrijfsystemen, namelijk een kettingaandrijving of een V-aandrijfriem, ook wel V-belt genoemd. Een kettingaandrijving maakt tijdens het gebruik meer lawaai dan een V-aandrijfriem en moet regelmatig geolied worden. Een V-aandrijfriem is stiller en onderhoudsvrij, maar ook duurder dan een kettingaandrijving. Wanneer je kiest voor een model met kogellagers, draait de crosstrainer langer soepel en met weinig geluid. Om minder onderhoud te hoeven plegen, kun je kiezen voor dubbele kogellagers.

2. Frontdrive of Reardrive

Elke crosstrainer heeft een vliegwiel, waardoor de crosstrainer in beweging wordt gezet. Een zwaarder vliegwiel loopt meestal prettiger dan een licht vliegwiel. Daarnaast zorgt een zwaarder vliegwiel voor vloeiender bewegingen en een grotere weerstand. Wanneer het vliegwiel aan de achterkant zit, heet dit reardrive. De bewegingen die je hiermee maakt op de crosstrainer zijn cirkels. Wanneer het wiel aan de voorzijde zit, wordt dit frontdrive genoemd. De beweging van de crosstrainer is dan meer horizontaal, zoals de beweging tijdens het langlaufen. Belangrijk om te weten: de crosstrainer neemt minder plaats in beslag wanneer het vliegwiel zich aan de achterzijde van de crosstrainer bevindt.

3. De lengtepas

De lengtepas bepaalt de beweging die de crosstrainer maakt. Een langere lengtepas lijkt op een intensieve hardloopbeweging, terwijl een korte lengtepas meer lijkt op een stepbeweging. De juiste lengtemaat is tevens afhankelijk van je lengte. Ben je tot 160 cm lang, dan is een lengtepas van 40 tot 45 cm voldoende. Ben je langer, dan is een lengtepas van 45 tot 55 cm geschikter.

4. Gewicht van de crosstrainer en het maximaal belastbaar gewicht

Een zware crosstrainer bevat meer ijzer en is kwalitatief beter dan een licht model, waarin bijvoorbeeld veel plastic is verwerkt. Het maximaal belastbaar gewicht, het maximale gewicht dat de crosstrainer aankan, is bij zware modellen dan ook hoger.

5. Garantie

De garantie die wordt gegevens door de fabrikant zegt vaak veel over de kwaliteit van het product. Over het algemeen geven fabrikanten van de beste crosstrainers de langste garanties.

Voordelen crosstrainer

Met een crosstrainer werk je aan je conditie. Alle spieren in je lichaam worden aan het werk gezet. Je benen en schouders train je het meest, terwijl de spieren van de rug, zij en buik aan de slag moeten voor je stabiliteit. Tijdens een training moeten deze spieren tegelijkertijd van zuurstof worden voorzien, waardoor vooral de hart- en longconditie zich ontwikkelt. Maar een crosstrainer heeft nog meer voordelen:

  • Weinig belasting

Trainen op een crosstrainer combineert de voordelen van traplopen en joggen. Omdat je niet met de grond in contact komt, hoeft je lichaam op de crosstrainer geen klappen op te vangen. Hierdoor is er weinig impact op de gewrichten zoals de knieën, de enkels en de heupen, wat een training aangenamer maakt. Hierdoor zul je niet snel last krijgen van blessures door gebruik van een crosstrainer en kun je hem ook perfect gebruiken voor een workout wanneer je aan het revalideren bent na een blessure.

  • Calorieën verbranden

Naast het trainen van je spieren en conditie is een crosstrainer bij uitstek geschikt voor het verbranden van calorieën. Hoe meer spieren er aan het werk gezet worden, hoe meer calorieën er verbrand worden. Door per week een paar keer te trainen kun je flink wat afvallen, want met een uur op de crosstrainer verbrand je ongeveer 500 tot 600 kcal. Daarnaast wordt door het trainen je stofwisseling gestimuleerd, waardoor je uren na de training nog steeds calorieën kunt verbranden.

  • Geen saaie workout

Trainen op de crosstrainer hoeft zeker geen saaie workout te zijn. Je kunt hem binnen in de kamer zetten, maar ook buiten. Je kunt ondertussen naar muziek luisteren, maar omdat tijdens het trainen op de crosstrainer je hoofd en bovenlichaam redelijk stabiel blijven, kun je zelfs gewoon tv kijken. De afleiding zorgt ervoor dat je uurtje training voorbij is voor je het in de gaten hebt.

  • Wanneer je zwanger bent en toch graag wil blijven bewegen, is de crosstrainer een uitkomst. Fietsen kan als niet prettig ervaren worden, de groeiende buik zorgt bij het hardlopen voor toenemende belasting van de gewrichten. Bij een training op lage intensiteit op de crosstrainer zullen deze problemen niet voorkomen.

Tips voor trainen met een crosstrainer

Een workout afwerken op een crosstrainer is niet moeilijk, maar om het maximale uit je training te halen, volgen hier een aantal aandachtspunten:

De juiste houding

Tijdens een workout is het belangrijk je benen altijd een klein beetje gebogen te houden en niet te strekken of overstrekken. Let er ook op, dat je benen niet al het werk alleen doen! Door de armstangen op de crosstrainer te gebruiken, neemt 85% van de spieren in je lichaam deel aan je training. Wanneer je je buikspieren een beetje aanspant en je rug recht houdt tijdens je workout, weet je zeker dat je je spieren op de juiste manier traint. De stangen dienen goed vastgepakt te worden, omdat er anders te veel druk op de polsen uitgeoefend wordt. De hand en onderarm moeten op een lijn liggen. De juiste plaats om je voeten neer te zetten op de pedalen, is helemaal naar voor en naar de binnenkant. Dit voelt het meest natuurlijk aan tijdens de training. Het kan gebeuren, dat je voeten een beetje verdoofd aan gaan voelen tijdens een workout. Door de trainingsintensiteit te verminderen, kun je dit verhelpen. Daarnaast kun je de beweging in tegengestelde richting maken, waardoor de bloedcirculatie wordt verbeterd en het slapende gevoel afneemt.

Drinken

Tijdens het trainen verlies je veel vocht. Je lichaam heeft een aanvulling nodig, dus drink voldoende water terwijl je bezig bent op de crosstrainer.

Verleg je grenzen

De enige manier om vooruitgang in je conditie en vermindering van je gewicht te zien, is door jezelf continu uit te blijven dagen. Dit kun je doen door de duur, weerstand en/of het tempo van je workout te verhogen.

Trainen van specifieke lichaamsdelen:

  • Crosstrainers waarbij de helling naar wens in te stellen is, kun je zo instellen, dat steeds een bepaalde spiergroep extra getraind wordt.
  • Hoe steiler de hellingsgraad van de crosstrainer, hoe meer effect een training heeft op de bilspieren.
  • Wanneer je de armstangen van de crosstrainer naar voren drukt, worden de achterste bovenarm spieren en de borstspieren getraind; wanneer je een trekbeweging aan de armstangen maakt, train je je rugspieren en de bovenarm spieren aan de voorkant.
  • Wanneer je wilt afvallen, kun je dit zelfs met een lage trainingsintensiteit bereiken. Belangrijker is de trainingsduur.
  • Intervaltraining is een doeltreffende manier om je conditie te verbeteren. Bij intervaltraining train je afwisselend op zware en lichte weerstand, waardoor je je uithoudingsvermogen verbetert.
  • Met behulp van een hartslagmeter kun je de last van een training op je lichaam afmeten. Hoe harder je spieren moeten werken, hoe meer zuurstof ze verbruiken. Om die extra zuurstof door je lichaam te vervoeren, moet je hart sneller kloppen. Wanneer je net begint met trainen, moet je dit doen op ongeveer de helft van je maximale hartslag. Zo wordt de sportieve belasting van je lichaam op een rustige manier opgebouwd en voorkom je oververmoeidheid of blessures.
  • Probeer te variëren met verschillende soorten training! Werken met een trainingsprogramma biedt veel afwisseling en zorgt voor motivatie.